AIRNGOS KØBE- OG REJSEVILKÅR

1. Generelt

1.0.1  Vi er en formidler af produkter fra flyselskaber og andre leverandører, såsom hotelagenter, biludlejere mm. Disse fordeler selve antallet af pladser til forskellige priser, som vi præsenterer på vores hjemmeside. De priser og det antal pladser, vi viser, er helt uden for vores kontrol, og ikke noget, vi bærer ansvaret for.


1.0.2  Ved kontakt med os angående din bestilling er det kun dig som hovedbooker/bestiller, der har ret til at foretage ændringer i din booking. Hav venligst ordrenummer og/eller bookingnummer parat ved kontakt


1.0.3  Når slutbetaling er kommet os i hænde, og så snart vi har administreret din booking, sender vi e-mail med information om din ordre. Vi administrerer normalt bestillinger inden for 48 timer fra betalingstidspunktet.


1.0.4  Vi tager forbehold for tekniske problemer og prisfejl, som ligger uden for vores kontrol, og forbeholder os ret til inden for 24 timer på hverdage at kontakte bestilleren for eventuelle forandringer af foretaget booking. I de tilfælde penge er blevet debiteret kort eller bankkonto, kan der gå flere bankdage, før pengene igen står på kontoen. Bemærk, at dette er bankens regler og ikke noget, vi kan påvirke.


1.0.5  Ved booking i weekender og på helligdage har vi ret til at vende tilbage den følgende hverdag.


1.0.6  Rejsedokumenter bliver leveret til den e-mailadresse, du oplyste ved bookingen. I de tilfælde du ønsker at få rejsedokumenterne leveret med posten, bliver der opkrævet et administrationsgebyr.

 

1.0.7  Vi påtager os ikke ansvaret for de tekster, information mm, som andre parter, fx leverandører, bookingsystemer eller rejsemagasiner producerer.


1.0.8  Hvis der på eller i nærheden af dit rejsemål sker en miljøkatastrofe, krigshandling, strejke eller anden indgribende hændelse, som gør, at den planlagte rejse ikke kan gennemføres, kan vi som formidler ikke holdes ansvarlig for dette.


1.0.9  I øvrigt gælder svenske love og bestemmelser.

2. Kundens ansvar

2.0.1  Som kunde er det dit ansvar at læse rejsevilkårene inden køb.


2.0.2  Som kunde er det dit ansvar at kontrollere, at du har modtaget bekræftelse/rejsedokumenter inden for 48 timer eller følgende hverdag. Skulle du ikke have modtaget nogen rejsedokumenter, beder vi dig kontakte os omgående


2.0.3  Som rejsende er du forpligtet til at kontrollere, at du har gyldige rejsedokumenter, pas, visum, visum til mellemlanding, nødvendige vaccinationer og andre eventuelle dokumenter, der kræves.


2.0.4  Du som kunde er forpligtet til at oplyse korrekt e-mailadresse og telefonnummer samt omhyggeligt at læse den information, vi sender til dig. Efter bestilling og frem til hjemkomst bør du holde øje med den e-mailadresse, du angav i bookingen, da vi normalt informerer om eksempelvis tidsændringer via e-mail.


2.0.5  Det er meget vigtigt, at du angiver en korrekt e-mailadresse, da vi ikke har ansvaret for følgerne af fejlagtigt afgivne oplysninger, eller hvis dit personlige spamfilter eller mapper frasorterer de e-mails, vi sender


2.0.6  Inden du gennemfører din booking og betaler, er du som kunde forpligtet til at kontrollere, at alle oplysninger såsom datoer, tider, rejserute, destination og at alle rejsendes navne etc. er korrekte. Alle fornavne og efternavne skal skrives i den rækkefølge, de står i passet, og stavningen skal være identisk.


2.0.7  Som kunde er du forpligtet til at påtale fejl eller mangel på plads, for at vi skal kunne hjælpe med at rette problemet. Se endvidere punkt 10


2.0.8  Som kunde er du forpligtet til inden booking at oplyse om vigtig information, som kan være afgørende for, at du skal kunne gennemføre rejsen

3. Bestilling

3.0.1  Minimumsalder for at booke rejser på vores hjemmeside er 18 år.


3.0.2  Vi kan ikke håndtere bookinger med alenerejsende børn/unge under 18 år.


3.0.3  Din booking er ikke bindende, så længe du ikke gennemfører en betaling eller vælger fakturering.


3.0.4  Bestillingen bliver automatisk annulleret, hvis du ikke gennemfører din betaling eller vælger fakturering inden den tid, der angives ved booking


3.0.5  Fortrydelsesretten ifølge den svenske Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59 2 Kap 3§) gælder ikke for transporter og relaterede tjenester såsom indkvartering.

4. BetalingSpecifikt om fly

4.0.1  Du skal være 18 år for at betale på vores hjemmeside.


4.0.2  På betalingssiden fremgår vilkårene for betaling af netop din specifikke bestilling.


4.0.3  Hvis du opgiver fejlagtige oplysninger, kan du også senere blive afkrævet opståede omkostninger.


4.0.4  Vi tager ikke ansvar for betalinger, som ikke er kommet os i hænde på grund af tekniske problemer uden for vores kontrol.

 

4.0.5  Din bestilling skal gennemføres inden det tidspunkt, der angives ved booking Hvis et køb ikke er gennemført inden dette tidspunkt, annulleres din bestilling automatisk.


4.0.6  Vi anvender såkaldt SSL-kryptering. Dette beskytter alle betalingsdata inkl. kortnumre imod, at uvedkommende skal kunne læse disse.


4.0.7  For information om betalingsmåde, se Information om betaling

5. Priser

5.0.1  Priserne inkluderer skatter og afgifter, som er kendt ved bookingen og indgår i bestillingen.


5.0.2  Ekstra omkostninger til fx bagage, seating og check-in kan påløbe afhængigt af flyselskab og priskategori.


5.0.3  Lokale skatter kan forekomme, som fx turistskat (city tax) eller lufthavnsgebyr. Disse betales lokalt på egen hånd.


5.0.4  Leverandører af fly, lejebil og hoteller har forskellige forkøbskrav til forskellige priser.


5.0.5  Som formidler tager vi forbehold for eventuelle pris- og billetændringer fra flyselskaber og/eller andre leverandører såsom hotelagenter og biludlejere.


5.0.6  Ved flyskift kan transferomkostning opstå, som ikke indgår i rejsens pris.


5.0.7  Ved lang transit indgår overnatning eller anden kompensation ikke.


5.0.8  Hvis du gennemfører en booking på et tidspunkt, hvor vi ikke har mulighed for at gennemføre din bestilling over for leverandøren, forbeholder vi os ret til at vende tilbage med en eventuel prisforhøjelse eller tilbagebetaling. Dette bliver du informeret om inden for 24 timer eller den følgende hverdag efter bookingen.

6. Ombooking/ændring

6.0.1  Hvis flyselskabet, hotellet eller biludlejeren tillader ombooking eller navneændring, påløber der, ud over leverandørens gebyr, et administrationsgebyr på 595 DKK/rejsende for denne ændring.


6.0.2  Ændringer skal foretages i god tid før udrejse/hjemrese, dog senest to hverdage før rejsens gennemførelse.

7. Afbestilling

7.0.1  Afbestiller du din rejse, inden du har valgt fakturering eller betalt din bestilling, påløber der ingen omkostninger for dette.


7.0.2  Afbestiller du din rejse, efter at du har valgt fakturering eller betalt din bestilling, gælder følgende:
Hvis du ikke har tegnet en afbestillingsbeskyttelse, sker der normalt ingen tilbagebetaling. Undtaget i de tilfælde, hvor andre vilkår fremkommer i forbindelse med bookingen. I det tilfælde du må afbestille din rejse og ikke har tegnet afbestillingsbeskyttelse, forsøger vi naturligvis at hjælpe dig med at få så meget som muligt tilbage af rejsens pris mod et administrationsgebyr på 595 DKK/rejsende. Har du tegnet en afbestillingsbeskyttelse, kan du afbestille din rejse ifølge gældende regler for afbestillingsbeskyttelsen.


7.0.3  Du kan ikke afbestille en betalt rejse via hjemmesiden. Dette skal gøres via telefon eller mail.


7.0.4  Hvis du ikke benytter udrejsen (såkaldt "Noshow"), bliver hjemrejsen automatisk afbestilt af flyselskabet. Flyselskaberne foretager i disse tilfælde ingen tilbagebetaling.


7.0.5  Hvis du ikke indfinder dig i tide på rette sted eller vælger ikke at benytte hele eller dele af bestillingen, er ingen tilbagebetaling mulig.

8. Pas, visum og vaccinationer

8.0.1  Som rejsende er du forpligtet til at have gyldigt pas, visum, visum til mellemlanding, nødvendige vaccinationer og andre eventuelle dokumenter, der kræves.


8.0.2  Hvis børn under 18 år skal rejse sammen med andre voksne end sine forældre/værger, alene, eller hvis forældre/værger har andet efternavn end barnet, bør du bemærke, at visse destinationer forlanger en skriftlig accept fra værgerne. For yderligere information kontakt venligst leverandøren eller ambassaden for det aktuelle land.


8.0.3  Vi påtager os ikke ansvaret for meromkostninger, som rammer den rejsende i forbindelse med, at en visumansøgning bliver afvist. Det er hvert lands respektive ambassade eller konsulat, som tager sig af visumærinder. Rejsende, som ikke har godkendte rejsedokumenter, kan blive nægtet ombordstigning eller indrejse.


8.0.4  Som rejsende er du selv ansvarlig for alle omkostninger, der opstår på grund af manglerne i ovennævnte formaliteter.

9. Rejseforsikring

9.0.1  Vi anbefaler alle, der rejer til udlandet, at have en form for rejseforsikring, som beskyttelse mod uforudsete hændelser.

10. Afvigelser eller mangler i produktet / afhjælpelse af fejl

10.0.1  Hvis ikke alt har været tilfredsstillende, skal man forsøge at problemet på stedet. Påtaler man ikke problemet omgående, indebærer det, at vi ikke får mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen, og så er det svært at få erstatning, når man kommer hjem. Du påtaler fejlen på stedet eller ved at kontakte den respektive leverandør. Kontaktoplysninger finder du som regel på din voucher.


10.0.2  Hvis problemet ikke er blevet løst på stedet, og du vil foretage en reklamation, udfylder du denne formular senest to måneder efter hjemkomst, medmindre der foreligger tungtvejende årsager. I de tilfælde hvor du ønsker at reklamere over noget, der er sket i forbindelse med transporten, såsom fx mistet bagage, aflyste flyvninger eller andre omstændigheder, som ligger uden for vores kontrol, skal denne reklamation omgående rettes direkte til det berørte transportselskab.


10.0.3  Hvis den rejsende på egen hånd betaler for en opgradering eller køb af anden tjeneste på stedet uden først at kontakte leverandøren, vil leverandøren ikke godkende tilbagebetaling af disse omkostninger. Transaktionen betragtes da som en bindende aftale direkte mellem den rejsende og leverandøren på stedet.


10.0.4  Er du ikke tilfreds med vores måde at håndtere dit problem på, kan du henvende dig til Allmänna reklamationsnämnden i Sverige (ARN), en upartisk institution, hvis afgørelser vi altid følger. Vi beder dig dog give os en chance for at udbedre problemet, inden du henvender dig til ARN. Kontakt ARN via www.arn.se eller Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige EU-kommissionens website for "online dispute resolution” Klik her »

11. Formidling af flybilletter

11.0.1  Aftalen for flyvningen tegnes mellem dig som kunde og flyselskabet. Vi agerer kun som formidler og er dermed ikke part i aftalen.


11.0.2  Flyselskaberne bærer ansvaret for korrekt gennemførelse af transporten. Eventuelle mangler ved og/eller klager over transporten eller bagagehåndteringen skal rettes direkte til flyselskabet.


11.0.3  Alle angivne flyvetider er foreløbige, hvilket også gælder de tider, som følger med bookingbekræftelserne. Det er bestillerens og den rejsendes ansvar at holde øje med de regler for transport, som hvert flyselskab tilvejebringer på deres hjemmesider.


11.0.4  Som rejsende har du ansvaret for at kontrollere dine flyoplysninger for både ud- og hjemrejsen ved at logge ind med bookingnummer og efternavn på checkmytrip.com


11.0.5  Tiderne er lokale i det land, du rejser til, via og fra. Du som kunde er forpligtet til ved booking at oplyse korrekt e-mailadresse samt at tjekke denne i tilfælde af, at vi sender information vedrørende eventuelle tidsændringer.


11.0.6  Vi tager forbehold for alle eventuelle ændringer og aflyste flyvninger.


11.0.7  Flyselskabet har ret til at ændre i bookingen inden for 24 timer efter at bookingen er foretaget. Hvis der skulle ske en ændring af pris, forbeholder vi os ret til at vende tilbage med en prisforhøjelse eller, hvis du foretrækker det, tilbagebetaling. Dette bliver du informeret om inden for 24 timer eller den følgende hverdag efter bookingen.


11.0.8  Børnepriser tilbydes hos de fleste flyselskaber for børn, som er fyldt 2 år og endnu ikke fyldt 12 år. Som spædbørn (infant) regnes børn, der (før rejsen er afsluttet) endnu ikke er fyldt 2 år.


11.0.9  Vi kan ikke håndtere bookinger med alenerejsende børn/unge under 18 år.


11.0.10  Vi er ikke ansvarlige for fejlagtig information fra flyselskabet vedrørende eventuelle mellemlandinger, samt misset fly på grund af, at de rejsende ikke har bemærket tidsændring.


11.0.11  Hvis du har valgt at booke en rejse bestående af to enkeltbilletter, indebærer det, at hvis den ene flyvning af en eller anden grund ikke gennemføres som planlagt, så afbestilles/ændres den anden flyvning ikke automatisk.
Du har da selv ansvaret for at ombooke billetten. Eventuelle merudgifter står du selv for.


11.0.12  Hvis du som rejsende har en dobbeltbooking, kan flyselskabet annullere rejserne. Det gælder også, hvis bookingerne er foretaget hos forskellige rejsebureauer eller direkte hos flyselskabet. Vi bærer ikke ansvaret for annulleringer, som flyselskaberne foretager i disse tilfælde, og står ikke for eventuelle meromkostninger, som kan opstå.

 

11.0.13  Transport ved lufthavnsskift indgår ikke i billetprisen og bekostes på egen hånd ligesom overnatning ved lang transit.


For information om IATA's flyregler » Klik her
For information om EU's forordning om flypassagerers rettigheder over for flyselskabet »Klik her
Fortegnelse over flyselskaber, som er blevet forbudt inden for EU » Klik her

12. Flyvetider/Tidsændringer

12.0.1  Samtlige tider angives altid i lokal tid for hvert land. Flyselskaberne ændrer af og til deres tidsplaner med kort varsel. Hvis vi får information fra flyselskabet om tidsændringer, informerer vi de rejsende om ændringen via e-mail.


12.0.2  Vi er ikke ansvarlige for flyselskabernes tidsændringer eller aflyste fly. Hvis den rejsende rammes af en skade, skal der rettes krav direkte mod flyselskabet. En tidsændring berettiger ikke til prisfradrag, erstatningsrejse, skadeserstatning eller anden kompensation fra os.


12.0.3  Hvis flyselskabet aflyser din flyrejse uden at tilbyde alternativ flyrejse, tilbagebetaler vi beløbet for den aflyste billet, efter at vi har modtaget refusionen fra flyselskabet. Vi opkræver et administrationsgebyr på 595 DKK/rejsende.


12.0.4  Hvis flyselskabet derimod aflyser din flyrejse, men tilbyder dig at vælge mellem alternativ flyrejse eller afbestilling, så følger vi flyselskabets retningslinjer med hensyn til afbestillingsomkostninger. Vælger du at afbestille, opkræver vi et administrationsgebyr på 595 DKK/rejsende.


12.0.5  I de tilfælde din rejse får en tidsændring, bliver du normalt informeret om dette via e-mail indeholdende den nye tidsplan. Den bliver sendt til den e-mailadresse, du oplyste ved bookingen. Som rejsende bør du derfor hyppigt kontrollere, om du har modtaget e-mail fra os. Flyoplysninger for jeres rejse skal også kontrolleres ved at logge ind med bookingnummer og efternavn på www.checkmytrip.com.  Dette skal man også gøre inden hjemrejse.


12.0.6  Hvis tidsændringen medfører en sen ankomst til destinationen, har du selv ansvaret for at kontakte eventuelt hotel eller biludlejer om dette. I de tilfælde du har booket en separat tilslutningsrejse, bærer vi intet ansvar for eventuel udeblevet tilslutning.


12.0.7  Vi bærer intet ansvar for e-mails, som af en eller anden årsag ikke når modtageren (eksempelvis spamfilter).

13. Bagage

13.0.1  For præcis information om bagage på din rejse henviser vi til flyselskabernes egne regler og bestemmelser, som kan læses på det respektive flyselskabs hjemmeside.


13.0.2  Ved afbestilling tilbagebetaler flyselskabet ikke omkostningen for din bookede bagage.

14. Siddeplads i fly

14.0.1  For præcis information om siddepladser på din rejse henviser vi til flyselskabernes egne regler og bestemmelser, som kan læses på det respektive flyselskabs hjemmeside.


14.0.2  Ved afbestilling tilbagebetales omkostningen for din bookede siddeplads ikke.


14.0.3  Flyselskabet forbeholder sig ret til at ændre din siddeplads.

15. Formidling af hoteller

15.0.1  Ved booking af hotel har du selv ansvaret for at udskrive og medbringe voucher. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal afleveres til hotellet ved ankomsten.


15.0.2  Hvis du forventer at ankomme sent til hotellet, har du selv ansvaret for at informere hotellet om dette. Hotellet har ret til at slette din booking, hvis sen ankomst ikke er meddelt i forvejen.


15.0.3  Ønsker på hotellerne kan aldrig garanteres, men er netop ønsker.


15.0.4  Hoteller er ikke tilbagebetalingsbare, undtaget de hoteller, som præsenteres med ”Fri afbestilling” eller lignende i bookingstrømmen. Vi belaster et administrasjonsgebyr ved avbestilling. Denne avgiften vil bli trukket fra eventuell refusjon som mottas fra hotellet.


15.0.5  Hvis ikke alt har været tilfredsstillende, skal du forsøge at løse problemet på stedet. Påtaler du ikke problemet omgående, indebærer det, at vi ikke får mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen, og så er det svært at få erstatning, når du kommer hjem. Du påtaler fejlen på stedet eller ved at kontakte den respektive leverandør. Kontaktoplysninger finder du som regel på din voucher.

16. Formidling af transfer

16.0.1  Du har selv ansvaret for at læse de vilkår, som gælder for netop din transfer. Disse varierer afhængigt af destination og rejsemåde. Vilkårene kan ses på din voucher.


16.0.2  Ved booking af transfer har du selv ansvaret for at udskrive og medbringe voucher. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal afleveres til transportøren.


16.0.3  Vi forbeholder os ret til at vende tilbage 24 timer efter booking eller den følgende hverdag, hvis din transfer ikke kunne bekræftes. Fuld tilbagebetaling for transferen gælder i disse tilfælde.

17. Formidling af lejebiler

17.0.1  Du har selv ansvaret for at læse den produktinformation, som gælder for din booking. Vilkårene varierer afhængigt af destination.


17.0.2  Ved booking af lejebil har du selv ansvaret for at udskrive og medbringe voucher. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal fremvises ved afhentning.


17.0.3  Når du afhenter bilen, skal du fremvise et kreditkort i førerens navn, og biludlejeren reserverer et beløb som depositum.


17.0.4  Er lejebilen på forespørgsel, vender vi tilbage til dig snarest efter bestilling.


17.0.5  Ønsker om tilvalg såsom snekæder, barnesæder eller andet betales på stedet og kan aldrig garanteres.


17.0.6  Ved uklarheder ved afhentning skal du forsøge at løse problemet på stedet. Påtaler du ikke problemet omgående, indebærer det, at vi ikke får mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen, og så er det svært at få erstatning, når du kommer hjem. Du påtaler fejlen til biludlejeren eller ved at kontakte det nummer, der er angivet på voucheren.

18. Registreringsvilkår og personoplysningsbehandling

18.0.1  Se venligst Personoplysningshåndtering

19. GENERELLE REJSEVILKÅR FOR PAKKEREJSER


For rejsen gælder Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) generelle vilkår aftalt i branchen den 28. juni 2018 og arrangørens særlige vilkår, som er angivet nedenfor. De særlige vilkår er angivet med tekst i kursiv.


Rejsearrangøren har ret til at anvende særlige vilkår, som afviger fra de generelle, hvis anvendelsen af særlige vilkår er motiveret af rejsens specielle karakter, specielle bestemmelser om transportmåden (såsom booking- og salgsvilkår for rutefly), afvigende indkvarteringsvilkår på grund af rejsens specielle karakter eller specielle omstændigheder på rejsemålet. De særlige vilkår må ikke stride mod loven om pakkerejser til ulempe for den rejsende.

De generelle og særlige vilkår er en del af aftalen.
 

 

1. AFTALEN



1.1 Aftalen bliver bindende for parterne, når arrangøren skriftligt har bekræftet den rejsendes bestilling, hvis ikke andet er aftalt. Arrangøren skal bekræfte den rejsendes bestilling uden opsættelse. Fortrydelsesret gælder ikke ved aftale om pakkerejser.

Aftalen bliver bindende for parterne, når den rejsende inden for aftalt tid har betalt et tilmeldingsgebyr, eller, hvis et tilmeldingsgebyr ikke skal betales, hele rejsens pris ifølge arrangørens anvisninger, og arrangøren skriftligt har bekræftet den rejsendes bestilling.

Foretager den rejsende ikke delbetaling i overensstemmelse med aftalen, har arrangøren ret til at ophæve aftalen. Ved en sådan ophævelse har arrangøren ret til betaling af det beløb, som den rejsende skulle have betalt, hvis den rejsende havde afbestilt rejsen i overensstemmelse med arrangørens afbestillingsvilkår. 


1.2 Den hovedrejsende er den person, i hvis navn aftalen er indgået. Den hovedrejsende angives først i rejsedokumenterne eller på anden tydelig måde. Den hovedrejsende er betalingsansvarlig ifølge aftalen. Alle ændringer og eventuel afbestilling skal foretages af den hovedrejsende. Der kan gøres en undtagelse, hvis den hovedrejsende bliver alvorligt syg og ikke kan gennemføre ændringen eller afbestillingen. Den hovedrejsende har ansvaret for at forsyne arrangøren med korrekte bookingoplysninger for de øvrige rejsende, som er omfattet af aftalen. Eventuel tilbagebetaling sker til den hovedrejsende.


1.3 Hvis en rejsende er under 18 år og rejser uden en voksen, skal dette oplyses ved bookingen. Visse rejser kan kræve en aldersgrænse, som kan være højere end 18 år. Information gives i forbindelse med bookingen.


1.4 Tiderne for udrejse og hjemrejse i bookingbekræftelsen er foreløbige. Arrangøren skal snarest og om muligt senest 20 dage før afrejsen præcisere de afgangstider, som skal gælde for rejsen.


1.5 Arrangøren skal udlevere generel information om reglerne vedrørende pas og visum.


1.6 Arrangøren skal udlevere generel information om sundhedsbestemmelser for rejsemålet.


1.7 Tilslutningsrejse eller specialarrangement indgår kun i pakkerejseaftalen, hvis disse blev booket sammen og ved en og samme lejlighed med de tjenester, som indgår i pakkerejsen, eller hvis disse blev solgt sammen med øvrige tjenester til en totalpris.


1.8 Eventuelle ønsker eller særlige tjenester på den rejsendes anmodning indgår kun i aftalen, hvis disse udtrykkeligt er blevet bekræftet af arrangøren.


1.9 Den rejsende er forpligtet til at kontrollere bookingbekræftelsen/rejsedokumenterne, så snart de er tilvejebragt, og at alle oplysninger stemmer, deriblandt at navne er stavet korrekt og er i overensstemmelse med passet. Eventuelle fejl skal påtales snarest. Arrangøren forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr, som modsvarer de faktiske omkostninger for at rette fejlagtige oplysninger, plus en rimelig kompensation for det merarbejde, som rettelsen medfører. Hvis eventuelle fejl skyldes arrangøren eller nogen, som denne har engageret, skal rettelse finde sted uden omkostning for den rejsende.


1.10 Den hovedrejsende skal omgående meddele arrangøren eventuelle ændringer af adresse, e-mailadresse, telefonnummer eller andre oplysninger af betydning for arrangørens muligheder for at kontakte den rejsende.


1.11 For visse rejser kræves et mindste deltagerantal for at rejsen skal kunne gennemføres. Den rejsende skal i så fald have tydelig information om dette senest i forbindelse med bookingen.


1.12 Hvis flybilletter er en del af pakkerejsen, skal disse anvendes i korrekt rækkefølge. Den rejsende kan således ikke anvende kun en hjemrejsebillet, når både tur og retur er blevet booket, eller kun en del af en flystrækning. Udnyttes billetten ikke fra start, afbestilles de resterende dele.



2. PRIS OG BETALING



2.1. Prisen skal angives på en sådan måde, at hele rejsens pris fremgår tydeligt. Prisen skal omfatte alle i aftalen indgående tjenester samt obligatoriske tillæg, skatter og afgifter.

I rejsens pris indgår ikke afbestillingsbeskyttelse eller rejseforsikring.


2.2 Den rejsende skal betale rejsens pris senest på det tidspunkt, som fremgår af aftalen.


2.3 Arrangøren må i forbindelse med bookingbekræftelsen opkræve et første afdrag (tilmeldelsesgebyr). Tilmeldelsesgebyret skal være rimeligt i forhold til rejsens pris og omstændighederne i øvrigt.


2.4 Hvis den rejsende ikke betaler rejsens pris i overensstemmelse med aftalen, har arrangøren ret til at ophæve aftalen og opkræve en rimelig kompensation.


2.5 Hvis ikke andet udtrykkeligt fremgår, er rejsens pris baseret på indkvartering for to personer i delt dobbeltværelse. Ved indkvartering for kun en person i dobbeltværelse eller større værelser beregnet til flere end en, har arrangøren ret til at opkræve en tillægsbetaling.


2.6 Arrangøren er endvidere forpligtet til at informere den rejsende om eventuelle omkostninger, der kan blive aktuelle.



3. DEN REJSENDES RET TIL ÆNDRING OG AFBESTILLING



3.1 Den rejsende har ret til at ændre aftalen, hvis arrangøren tillader dette. Ændringer i aftalen kan medføre påløbende omkostninger for den rejsende fra arrangøren eller andre.


3.2 Den rejsende har ret til at afbestille rejsen. Arrangøren forbeholder sig ret til at forlange kompensation af den rejsende for de omkostninger, som arrangøren får som følge af afbestillingen.

Arrangøren kan opstille rimelige, standardiserede afbestillingsgebyrer baseret på tidspunktet for afbestillingen. Hvis arrangøren ikke har opstillet nogen standardiserede afbestillingsgebyrer, har arrangøren ret til et passende afbestillingsgebyr.

Afbestilling bør ske skriftligt. Ved sene afbestillinger, eller når kontoret er lukket, skal afbestilling foretages direkte til de vagtnumre, der er angivet i rejsedokumenterne.



4. DEN REJSENDES RET TIL AT OVERDRAGE AFTALEN



4.1 Den rejsende kan overdrage aftalen til en, som opfylder alle betingelser for at kunne deltage i rejsen. En sådan betingelse kan fx være, at et transportselskab eller en anden, som arrangøren har engageret, ifølge gældende regler skal acceptere udskiftning af rejsende. Den rejsende skal i rimelig tid før afrejsen underrette arrangøren eller forhandleren om overdragelsen. Underretning, som er foretaget senest syv dage før afrejse, betragtes altid som at være gjort i rimelig tid.


4.2 Arrangøren kan opkræve et rimeligt gebyr for overdragelsen. Gebyret må ikke overstige de omkostninger som overdragelsen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise, hvordan omkostningen er beregnet.

Flybilletter er normalt personlige og kan ikke overdrages til en anden rejsende. Overdragelse af en pakkerejse indebærer derfor ofte afbestilling og ny booking.


4.3 Overdrageren og erhververen er solidarisk ansvarlige over for arrangøren eller forhandleren for alt, hvad der mangler at blive betalt for rejsen og for de ekstra omkostninger, som overdragelsen medfører.



5. ÆNDRINGER FØR AFREJSEN



5.1 Ændring af aftalevilkår
Arrangøren har ret til at foretage ændringer i aftalen, forudsat at arrangøren informerer den rejsende om ændringen på en klar, forståelig og tydelig måde på et varigt medium. Hvis ændringen er ubetydelig, for eksempel mindre ændringer af flytider, har den rejsende ikke ret til prisfradrag eller erstatning. Ved væsentlige ændringer af rejsen skal den rejsende, om muligt, tilbydes en alternativ rejse eller ret til at opsige aftalen uden afbestillingsgebyr.


5.2 Ændring af prisen
5.2.1 Arrangøren kan forhøje prisen for rejsen, hvis forhøjelsen skyldes ændringer i brændstofudgifter, skatter og offentlige gebyrer eller valutakurser.


5.2.2 Rejsens pris må forhøjes med et beløb, som svarer til den rejsendes andel af den omkostningsforøgelse, som arrangøren rammes af. Ret til prisforhøjelse foreligger kun, hvis omkostningsforøgelsen sammenlagt overstiger 100 kroner pr. booking.


5.2.3 Rejsens pris skal sænkes, hvis arrangørens omkostninger, af grunde som angivet ovenfor, falder sammenlagt mindst 100 kroner pr. booking. Arrangøren må ved prissænkning foretage fradrag for faktiske administrative omkostninger.


5.2.4 Arrangøren skal snarest muligt underrette den rejsende om prisændringerne. Underretningen skal indeholde en begrundelse for ændringen og en udregning.


5.2.5 Prisen må ikke forhøjes og heller ikke sænkes i de sidste 20 dage før den aftalte afrejsedag.


5.2.6 Arrangøren kan i sine særlige vilkår afstå fra retten til at forhøje prisen ifølge 5.2.1. I så fald behøver arrangøren heller ikke sænke prisen ifølge 5.2.3.


5.3 Den rejsendes ret til at opsige aftalen uden afbestillingsgebyr
5.3.1 Hvis den rejsende vil opsige aftalen på grund af en væsentlig ændring, fx hvis prisen forhøjes med mere end 8% af pakkerejsens totalpris, skal den rejsende meddele arrangøren, at aftalen bliver opsagt, inden for en af rejsearrangøren angivet rimelig tid fra, at arrangøren informerede den rejsende om ændringen. Gør den rejsende ikke det, bliver den rejsende bundet af den nye aftale.


5.3.2 Hvis pakkerejseaftalen bliver opsagt, skal arrangøren uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter at aftalen blev opsagt, tilbagebetale hele rejsens pris.


5.4 Arrangørens og den rejsendes ret til at opsige aftalen ved uundgåelige og ekstraordinære hændelser
5.4.1 Både arrangøren og den rejsende har ret til at opsige aftalen, hvis gennemførelsen af pakkerejsen eller transporten af passagerer til rejsemålet påvirkes væsentligt af uundgåelige og ekstraordinære hændelser på rejsemålet eller i dets umiddelbare nærhed. Med uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder menes for eksempel alvorlige sikkerhedsproblemer som krig, terrorisme, udbrud af alvorlig sygdom eller naturkatastrofer. Den rejsende har i sådanne tilfælde ret til at opsige aftalen uden at betale afbestillingsgebyr. Hvis arrangøren opsiger aftalen i overensstemmelse med dette punkt, har den rejsende ikke ret til erstatning. Den rejsende har i sådanne tilfælde ret til fuld tilbagebetaling på den måde, som følger af 5.3.2.


5.4.2 Den rejsende har ikke ret til at opsige aftalen, hvis de uundgåelige og ekstraordinære hændelser var alment kendt på det tidspunkt, da aftalen blev indgået.


5.4.3 For at afgøre, om hændelsen er af en så alvorlig karakter, som angivet ovenfor, skal sagkyndige svenske eller internationale myndigheder spørges til råds. En gældende frarådelse fra Udenrigsministeriet skal altid betragtes som grundlag for opsigelse.

Fra og med 14 dage inden afrejse er en gældende frarådelse fra Udenrigsministeriet grundlag for opsigelse, hvis frarådelsen omfatter tidspunktet for den rejsendes rejse. En gældende frarådelse fra Udenrigsministeriet skal også betragtes som grundlag for opsigelse, hvis det på anden måde står klart, at de omstændigheder, som ligger til grund for frarådelsen påvirker eller kommer til at påvirke rejsemålet på tidspunktet for den rejsendes rejse.



6. ARRANGØRENS ANSVAR FOR PAKKEREJSENS GENNEMFØRELSE



6.1 Manglende gennemførelse
Hvis en rejsetjeneste ikke gennemføres ifølge aftalen, skal arrangøren afhjælpe fejlen inden for rimelig tid. Arrangøren er dog ikke forpligtet til at afhjælpe fejlen, hvis det er umuligt, eller hvis afhjælpelsen ville medføre uforholdsmæssige omkostninger. Hvis arrangøren ikke afhjælper fejlen, kan den rejsende have ret til prisfradrag og erstatning.


6.2 Væsentlige fejl
6.2.1 Hvis efter afrejse en væsentlig del af de aftalte tjenester ikke kan tilvejebringes, skal arrangøren om muligt sørge for ligeværdige eller mindst ligeværdige alternativer uden ekstra omkostning for den rejsende. Kan arrangøren ikke tilbyde dette, skal arrangøren tilbyde alternativer af lavere kvalitet sammen med et rimeligt prisfradrag. Den rejsende må kun afvise sådanne alternativer, hvis disse ikke kan betragtes som sammenlignelige med dem, som skulle være tilvejebragt ifølge aftalen, eller hvis et tilbudt prisfradrag ikke kan betragtes som rimeligt.


6.2.2 Kan arrangøren ikke tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer ifølge 6.2.1., kan den rejsende have ret til prisfradrag og erstatning.


6.2.3 Ved fejl som væsentligt påvirker gennemførelsen af pakkerejsen, og som arrangøren ikke har afhjulpet inden for rimelig tid, kan den rejsende opsige aftalen og kan også have ret til prisfradrag og erstatning.


6.2.4 Kan arrangøren ikke tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer ifølge 6.2.1., eller hvis den rejsende har opsagt aftalen ifølge 6.2.3, har den rejsende ret til ligeværdig hjemtransport uden unødig forsinkelse og uden ekstra omkostning, hvis pakkerejsen indbefatter transport og den rejsende befinder sig på rejsemålet.



7. OM PRISFRADRAG OG ERSTATNING



7.1 Prisfradrag sker ikke, hvis arrangøren kan påvise, at fejlen skyldes den rejsende.


7.2 Den rejsende har ikke krav på erstatning, hvis arrangøren påviser, at fejlen skyldes den rejsende eller tredjepart, som ikke har forbindelse til tilvejebringelsen af rejsetjenester, som indgår i pakkerejsen, eller hvis fejlen skyldes uundgåelige og ekstraordinære hændelser.


7.3 Hvis fejlen skyldes nogen, som arrangøren har engageret, er arrangøren kun fritaget for erstatningsansvar ifølge disse rejsevilkår, hvis også den, som arrangøren har engageret, ville være fritaget ifølge den bestemmelse. Det samme gælder, hvis fejlen skyldes nogen anden i et tidligere led.


7.4 Ret til erstatning på grund af, at arrangøren har aflyst rejsen, foreligger ikke, hvis arrangøren viser, at færre personer end et i aftalen angivet minimumsantal har tilmeldt sig rejsen, og den rejsende inden for en i aftalen angivet tid skriftligt er blevet underrettet om, at rejsen er aflyst.

Meddelelse om at en rejse er aflyst, skal gives senest

  • 20 dage før afrejse, hvis rejsen varer længere end 6 dage
  • 7 dage før afrejse, hvis rejsen varer mellem 2 og 6 dage
  • 48 timer før afrejse, hvis rejsen varer kortere end 2 dage
     

7.5 Erstatning ifølge disse vilkår omfatter kompensation for ren berigelsesskade, personskade og tingskade. Den rejsende er forpligtet til i videst muligt omfang at begrænse skaden.


7.6 Hvis ikke anden begrænsning følger af pakkerejseloven eller anden ufravigelig lovgivning, er arrangørens ansvar for skade begrænset til tre gange pakkerejsens pris. Denne begrænsning gælder dog ikke ved personskade eller ved skade, som er forårsaget forsætligt eller af uagtsomhed. Eventuelle krav mod transportøren (fx flyselskab) skal rettes mod transportøren ifølge EU-forordningen om flypassagerers rettigheder.



8. REKLAMATION



8.1 Den rejsende kan kun påberåbe sig fejl i de aftalte tjenester inden for en rimelig tid, efter at denne fejl blev opdaget eller burde være opdaget, og underretter arrangøren eller forhandleren om fejlen. Dette skal ske snarest og om muligt på rejsemålet. Ved afgørelse om eventuelt prisfradrag eller kompensation for skader tages der stilling til det tidspunkt, da den rejsende reklamerede, hvis en sådan meddelelse havde betydet, at arrangøren kunne have afhjulpet fejlen. Eventuelle mangler skal påtales på stedet, til hotel, agent, rederi eller lignende, alternativt til Ticket. Krav skal fremsættes til Ticket snarest muligt, dog senest inden for tre måneder efter hjemkomsten.


8.2 Uden at være begrænset af punkt 8.1 kan den rejsende påberåbe sig fejl, hvis arrangøren eller forhandleren har handlet groft uagtsomt eller i strid med tro og ære.



9. DEN REJSENDES ANSVAR UNDER REJSEN



9.1 Arrangørens anvisninger
Den rejsende er forpligtet til at følge de anvisninger for rejsens gennemførelse, som gives af rejselederen eller af en anden person, som arrangøren engagerer. Den rejsende er forpligtet til at respektere de ordensregler, der gælder for rejsen og på rejsemålet, og optræde på en måde, så medrejsende eller andre ikke bliver forstyrret. Hvis den rejsende på en væsentlig måde overtræder dette, kan arrangøren ophæve aftalen, uden at den rejsende har ret til kompensation eller tilbagebetaling.

Hvis den rejsende udebliver fra angivne transporter eller ellers undlader at benytte de tilbud, som indgår i rejsen, kan ingen kompensation påregnes.


9.2 Den rejsendes ansvar for skade
Den rejsende er ansvarlig for eventuelt skadeserstatning i forbindelse med skade som den rejsende gennem skødesløshed volder arrangøren.


9.3 Den rejsendes ansvar for formaliteter
9.3.1 Den rejsende er selv ansvarlig for at iagttage nødvendige formaliteter for rejsens gennemførelse, som for eksempel besiddelse af gyldigt pas, visum, vaccinationer og forsikring.


9.3.2 Den rejsende skal for samtlige i pakkerejsen indgående transporttjenester have afsluttet check-in i overensstemmelse med rejseplan eller anden anvisning fra arrangøren eller transportøren.


9.3.3 Den rejsende er selv ansvarlig for alle omkostninger, der opstår på grund af mangler i ovennævnte formaliteter, for eksempel hjemtransport som følge af manglende pas, hvis ikke manglerne er forårsaget af fejlagtig information fra arrangøren eller forhandleren.


9.3.4 Den rejsende er forpligtet til at modtage den information, som tilvejebringes af arrangøren.


9.4 Afvigelse fra arrangementet
Rejsende, som efter at rejsen er påbegyndt, afviger fra arrangementet, er forpligtede til at meddele dette til arrangøren eller dennes repræsentant.



10. ARRANGØRENS FORPLIGTELSE TIL AT TILVEJEBRINGE ASSISTANCE



Hvis den rejsende får problemer i løbet af rejsen, er arrangøren forpligtet til uden forsinkelse at yde passende hjælp. Sådan hjælp kan for eksempel være information om sundheds- og lægebehandlingstjenester, lokale myndigheder og støtte fra konsulat. Arrangøren har ret til at opkræve et passende gebyr for sådan hjælp, hvis situationen er forårsaget bevidst eller ved uagtsomhed fra den rejsendes side.



11. TVISTLØSNING



Parterne bør forsøge at løse tvister, som gælder fortolkningen eller anvendelsen af aftalen, på egen hånd. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan tvisten prøves af Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller ved almindelig domstol. En tvist kan også prøves via EU-kommissionens onlineplatform: http://ec.europa.eu/odr.